Opdrachtgeverschap en openbare ruimte
Opdrachtgever
Functie
Auteur over opdrachtgeverschap en openbare ruimte
Opdracht
In de openbare ruimte in Nederland staat een scala aan indrukwekkende kunstwerken, elk met een interessant verhaal. Maar die kunstwerken staan er niet zomaar. Achter elk werk schuilt een opdrachtgever met een open en brede blik, en een kunstenaar die gevestigde denkbeelden durft te ontkrachten en nieuwe perspectieven op de openbare ruimte kan bieden.
Het bestaan van zulke opdrachtgevers en kunstenaars is niet vanzelfsprekend. Diverse kunstwerken veroorzaken of veroorzaakten controverse. Alle betrokkenen moeten dan stevig in hun schoenen staan en vertrouwen hebben. Vertrouwen in kunst, in de werking van de tijd, in het geven van informatie. Natuurlijk zijn ook structuren nodig – denk aan instituties – waarlangs opdrachten gegeven worden, maar de kiem ligt elders.
Voor BK-informatie, het vakblad voor kunstenaars (achtmaal per jaar), schrijf ik artikelen over opdrachtgeverschap en openbare ruimte. Door de gesprekken die ik voer met zowel kunstenaars als opdrachtgevers schets ik hierin een beeld van de hedendaagse kunstenaarspraktijk: wat gaat er goed, wat komt een kunstenaar zoal tegen bij werken in de openbare ruimte en hoe werkt een opdrachtgever? Mijn streven is dat iedereen zijn of haar voordeel met die informatie kan doen en tegelijkertijd het perspectief van de ander beter leert kennen en begrijpen.
Ik wil laten zien dat kunst niet alleen nodig is voor onze samenleving, maar zelf ook een samenleving nodig heeft die openstaat voor verwondering. Een samenleving die kritisch is maar ook bereid om het eigen oordeel op te schorten of op basis van argumenten en uitwisseling van ideeën bereid is het eigen oordeel te herzien.
Periode/duur
Sinds 2021 tot nu
Alle artikelen zijn te vinden op www.bkinformatie.nl/artikelen/thema/opdrachtgeverschap-en-openbare-ruimte